Khamis, 15 November 2012

Politik dan Cik Liza, Apakah itu Kebebasan Beragama?


Assalamualaikum dan Salam Maal Hijrah!

Pendirian Politik Cek Liza


Sudah tiba masanya sempena Maal Hijrah 1434, Cek Liza menetapkan pendirian politik Cek Liza. Semoga Allah berikan kekuatan untuk Cek Liza teguh dengan pendirian ini disamping menunjukkan jalan yang benar.
Harapan tinggi Cek Liza sempena dengan Tahun Baru ini adalah terjadinya perubahan positif dalam arena politik Negara. Paling mustahak sekali semoga perubahan ini berlaku dengan aman dan harmoni dan tidak menyebabkan pepecahan terutama sekali dikalangan Umat Islam.
Cek Liza tidak taksub dengan mana-mana pemimpin munkin kalau disuruh pilih Pemimpin peberet Cek Liza akan pilih Tan Sri Khalid Ibrahim sebab agak puas hati dengan cara dia mempin negeri Selangor dalam empat tahun ini berbanding dengan kepimpinan terdahulu. Semuanya kerana pencapaian macam mana kalau tempat kerja kan kita Semua ada KPI..untuk politik pun kena tengok KPI juga.
Walaupun Cek Liza dah buat pilihan atas kehendak hati sendiri tapi Cek Liza tidak mahu terlibat dalam aktiviti fitnah, keji mengeji, membuka aib mana-mana Pemimpin  dan pasangan mereka dari mana mana parti di Malaysia ini. Not my Style!!! Dan Cek Liza tidak setuju dengan para para penyokong dari kedua belah pihak yang suka mencarut, memaki…Cek Liza dah pergi banyak website dan page FB dan tanpa menyalahkan Barisan Nasional…Cek Liza tengok yang dari penyokong mereka banyak menggunakan kata kata yang melucah…Cek Nam Cek Liza tak suka carut marut caci maki ok…kat Website PR atau yang menyokong pembangkang pun Cek Liza akan tegur kalau ada yang tak patut…dekat page BN malaslah nak tegur…Cek Liza tengok ada tengur dengan elok pun kena maki balik memang kaw kaw kena kondem…
Cek Liza sendiri masa Bersih 3.0 dulu..bila Cek Liza post kat FB di wall sendiri menyokong agenda bersih…ada mamat penyokong Barisan Nasional ni suruh Cek Liza
1.       Pergi mampos (Adoiii apa hak dia sebagai manusia biasa nak suruh manusia lain mampos)
2.       Mangucap (adakah dia menuduh Cek Liza dah kafir)
3.       Pergi sembahyang (Yang ini Cek Liza Terima dan ucapan Terima kasih sebab mengingatkan)

Sama macam dalam bidang Customer Service…masa kerja kat Celcom Careline dulu..Kami promote Celcom tapi tidak sekali kali mengutuk produk dari Maxis atau Digi..so Cek Liza mengguna pakai prinsip yang sama..
Cek Liza masih memandang kepada jasa dan sumbangan dari Kerajaan sedia ada..Cuma merasakan Malaysia perlu perubahan untuk Check and Balance…Bayangkan…sekarang mereka yang memegang tampuk kepimpinan kalau berlaku perubahan menjadi pembangkang pula…bagaimana mereka akan beraksi sebagai pembangkang…Yang dok jadi pembangkang sekarang pula menjadi Pemimpin bagai mana peranan dan tindakkan mereka..adakah mereka akan jadi lebih baik atau mengulang kembali kesilapan yang sama seperti kerajaan sekarang? Cek Liza yakin sesiapapun memerintah tidak mebiarkan Malaysia terlungkup..(kan ramai dok kata kalau PR ambil alih pemerintahan Malaysia akan jahanam)..
Cek Liza melihat kepada situasi di negeri yang diperintah pembangkang dan berpuas hati dengan apa yang telah dicapai (kita kena Adill…mereka baru memerintah 4 tahun kecuali Kelantan).
Apa pula peranan sebagai penyokong parti…
Dikalangan rakan-rakan Cek Liza yakin, dari 10 orang, 6 menyokong BN, 4 menyokong PR dari 4 yang menyokong PR munkin hanya 1 atau 2 yang berani declare yang 2 lagi takut kena kondem..kerana masyakat kita terutama orang melayu sinonim dengan budaya mengondem kalau pemahaman orang lain tak kena dengan pemahaman dia…
Bagi Cek Liza pula biarlah setiap dari kita BEBAS memilih arah perjuangan politik kita...Cek Liza sendiri tidak berminat nak pancing orang untuk memilih PR…sebab akibatnya tu…sanggup ke dicaci dimaki kerana memilih untuk menyokong  pembangkang…?? Tapi kalau mereka itu benar benar menyokong perjuangan Barisan Nasional…tak ada masalah bagi Cek Liza..tepuk dada tanyalah selera..

Kebebesan Beragama


Bagi Cek Liza apabila kita dalam dalam Islam tidak pernah ada paksaan.

Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur)".(Baqarah: 256)


Kebebasan Beragama Bagi Cek Liza adalah:

1.       Kita yang membuat keputusan dalam sedar (conscious decision) untuk terus kekal dalam beragama Islam kerana kita yakin inilah Agama yang terbaik untuk kita bukan kerana kita dipaksa atau terpaksa jadi Islam kerana ini agama warisan kita..
2.       Mereka yang statusnya Islam dalam IC adalah pengganut Islam yang tulin sekurang-kurangnya dalam akidah mereka dan bukan hanya pada nama
3.       Mereka yang bukan beragama Islam bebas memilih untuk convert ke Islam dengan ikhlas memilih Islam tanpa rasa “Alahhh sebab nak kawin so Terrrrrrpaaakkkkksssaaaa masuk Islam”..lepas tu pasangan mereka pun tak berusaha untuk mendidik yang para-para mualaf ni yang kemungkinan tidak menerima Islam pun..itu yang kita dengar ada orang Islam yang memakan khinzir..tak percaya cuba google…..apalah gunanya orang-orang ini dikekalkan dalam agama Islam kalau sudah ada usaha mentarbiah mereka..tapi mereka tidak mahu menerima Islam. Mereka inilah yang membusukkan nama Agama Suci Kita…biar mereka terang-terang jadi kapir…so at least kita paham pendirian mereka menolak Islam

Bagaimana pula dengan yang dilahirkan Islam ingin meninggalkan agama Islam?

Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak menghendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?" (Yunus:99).

Cek Liza tak berani nak komen..sebenarnya mesti kena kondem…Cek Liza tak suka, tak sokong pun orang yang nak murtad atau sudah murtad. Tapi kalau dia yang nak sangat keluar dari Agama Islam…setelah kita nasihat pun tak boleh diterima..apakah perlu kita halang dia?? Again kalau menurut ayat diatas kalau itu pilihan dia, kita tak boleh paksa.
Sebagai penutup tidak ada istilah menyokong kebebasan beragama kerana ianya memang telah termaktub dalam Agama Islam. Sekian..

Dan akhir sekali…..Yang baik itu dari Allah..yang buruk dari Cek Liza sendiri..

Assalamualaikum…

Live Happy!!!