Rabu, 8 Februari 2012

Bila nak kurus ....????(when will I succeed in losing this weight or will I ever?????)

Ni satu topic yang agak penting dalam hidup aku. Semenjak 15 tahun dah aku "bergelut" untuk menguruskan kembali badan yang semakin "sihat". Masa sekolah-sekolah dulu berat aku baru 48kg. Habis belajar balik dari UK pun baru 49kg. Pas tu mulalah dia naik sedikit demi sedikit. Mau tak asyik makan jer kerjanya. Tengah malam , awal pagi (2 atau 3 pagi) pun boleh drive pergi Kajang makan kat mamak (dekat Supermarket Ocean) makan roti canai. Sorang pun boleh kalau dah perut lapar kannnnnn. Masa nak kahwin dah gelabah pergi butik cari baju semua pun tak muat. So terpaksa bayar lebih sikit (actually mummy yang bayar..kekekeke) untuk sewa baju yang dijahit menggunakan ukuran aku sendiri...kira 1st yang pakailah sebelum disewa kepada pengantin-pengantin perempuan montel comel yang lain. Tu pun masa pergi test baju...tak muatttttttt. Terpaksalah modify balik...sentaplah!
Tapi actually aku tak kesah sangat gemuk apatah lagi kerana gemuk aku inilah yang menyelamatkan nyawa aku..ada cerita tau. Masa tu pergi berkelah kat Sungai Gabai. Poh peh poh peh jugaklah memanjat tangga sampai kat atas kena bawak makanan lagi. So sampai jer apa lagi...terus berendam dalam air yang sejuk nyaman...besttttttt....air terjun sangat deras baru lepas hujan malam tadi..pehhhhhhhhhhh hilang stress "bershowerkan" air terjun...macam kena urut jer bila air yang laju tu hempas kat badan dan kepala aku...rasa sekarang gak nak pergi Gabai...(dahlah panas air-cond rosak..pastu aku dengan sopan pakai inner so dua lapis baju..sebab dari rumah parents nak mampus tak pakai inner..baju tangan pendek...kang lewat datang kerja dengar ceramah pagi).
Sambung cerita ...kat batu-batu macam ada "slide" semulajadi..so ramai stuntman-stuntman tak bertauliah yang akan menunjukkan skill mereka menggelongsor..kat air. Tiba-tiba aku tengok ada sorang mamat ganteng ni mula-mula elok je ada kat tepi pas tu dah hilang. Kawan-kawan dah start sorak..alamak "H" bukan nama sebenar ni nak slide ke..belum habis aku berfikir lagi aku rasa terjahan 2 kaki manusia kat rusuk kanan dan belakang aku..sampai senak tak boleh bernafas langsung...tuhan sahaja yang tahu sakitnya ya amat..mati-mati aku ingat dah patah tulang rusuk aku...aku ingat matilah aku...tak sempat minta ampun kat Laki aku..Kuatnya tendangan si H tu sampai aku tenggelam dalam air tau...panik gila semua yang dekat-dekat aku..tarik aku naik...sebulan gaklah rasa sakit dan sengal. Jap-jap aku dok raba rusuk kot bengkok ke apa ker...Alhamdulillah pulih sepenuhnya..Kalau nak fikir logik...aku tak dapat bayangkan..memang boleh patah rusuk aku silap-silap boleh lipat dua badan aku...tapi berkat perlindungan lapisan otot.... alah lemak sekelilig perut, pinggang dan rusuk aku yang sangat tebal, dapat menahan impak tendangan seorang lelaki dewasa yang sedang menggelongsor dengan sangat laju...WOW!!!!! Suatu keajaiban dunia dan aku sangat bersyukur kerana masih panjang umur.....syukur ker????? YEEEEEEEEEEEEE!!!!!
Macam mana pun aku kena turunkan gak sedikit berat badan sebab lutut pun dah stat sakit..sebab menampung berat badan atau menampung badan yang sangat berat .. Dengan tak malunya nyer aku declare berat aku 69kg...Diantara inisiatif hot hot chicken shit (kononnya) :

  1. Kurang makan nasik, banyakkan sayur dan buah...malangnya masih kerap makan burger dan hot dog.dan megi asam laksa ais kerim, biskut, maruku dan lain-lain .huhuhuhu
  2. Minum teh herba orang kampung ..tapi masa cuti sahaja. Hehhehe seksa gak ni kalau sehari 10 kali pergi bobo. Tapi badan rasa ringan dan bertenaga munkin sebab badan keluarkan kotoran (toxic eh bukan toxin kan toxic tu kan bahan kimia beracun seperti pembuangan sisa-sisa industri .. emmm). 
  3. Selalu lulur dan gosok badan untuk lancarkan peredaran darah, longgarkan lemak tepu supaya boleh boleh dikeluarkan dari badan masa bobo....selalu aku guna lulur Citra..dengan muka-muka sekali aku gosok cam scrub...I love it cos kulit jadi lembut dan halus. Actually aku pun guna losen  badan Citra memang best. Satu sebab orang gemuk cam aku kena selalu lulur cos lemak boleh perangkap kotoran dalam kulit..tambah plak aku kuat berpeluh so kalau tak keluarkan daki-daki dan kotoran bila peluh mestilah busuk kan...oh tidak aku tak nak bau cam kerbau!!!! 
  4. Pakai girdle....sangat siksa tau..huhu gambar kat bawah tu...beauty is pain!!!! Ada korset atau girdle yang harga sampai 2 riban...buang duit. Kalau ada 2 ribu, baik aku join kelas/ gym, kick boxing ker baru fun. Paling siksa sekali masa pergi toilet....ok...tak payah nak imagine lah yer..Satu kebaikkan pakai girdle, kulit perut, peha dan bontot boleh dikenyalkan dan kita kena duduk tegak so "posture" kita akan bertambah baik. 


5.  Satu lagi walaupun montel aku tak suka pakai baju longgar...kita memang dah gemuk, pakai baju apa pun still gemuk..so aku pakai baju yang aku rasa selesa..yang selalunya secara kebetulan memang fit...kalau kita pakai baju longgar kita tak akan sedar kalau berat badan kita naik..jangan amalkan baju rasa ketat jer beli baju yang lagi besar..kita tak akan ada inisiatif untuk kuruskan badan. Aku sanggup yer tahan sakit nak memakai baju yang saiz tak lebih dari M kekkeke (ada hati) aleh-aleh rabak jahit balik nok!!! Jangan membazir  Sampai mummy aku pun pelik baju-baju aku semua kontot-kontot belaka dan aku lansung tak suka pakai kain batik ...pleasssssssssseeeeeeee never..Bagi meraka yang suka pakai kain batik please wear girdle ok same bagi yang pakai baju kurung or kebaya..Lagi satu yang suka pakai track bottom ...wear girdle...ok gals!!!
6.  Walau macam mana pun kesihatan yang paling penting. Kalau kurus pun kalau selalu sakit pas tu mc sebulan 3, 4 kali pun tak guna kannnnnnn.

Untuk menjaga badan ni kita tak boleh sesekali jemu untuk mencantikkan diri sendiri (walaupun tak lah cantik mana tapi cantiklah sikit dari cek nam-cek nam hauk kat luar sana)  Walau pun ada yang sok sek mengata kita lantaklah..dan kena ada disiplin dan kesungguhan..kalau bukan untuk orang lain buat untuk kepuasan diri sendiri. Alah tak payah belanja besar mana pun tapi allocate kan sikit pendapatan anda untuk diri sendiri...


Akhir sekali hidup dengan semangat, pilih untuk hidup gembira walaupun dilanda 1001 cabaran!!!! Muaaaaahhhhhhhssssssss.







Cak!!!